20160106

Ainul Mardiah

Abu Laits meriwayatkan dgn sanadnya dari Abdul Wahid Bin Zaid :

dibacakan ayat ini...
“Sungguh Allah swt telah membeli dari kaum muslimin jiwa dan harta mereka dan dibayar dgn Syurga” . Suatu pagi ketika nabi memberi kata-kata semangat di kalangan sahabat untuk berjihad pada agama Allah, katanya siapa-siapa yang keluar di jalan Allah tiba-tiba ia shahid, maka dia akan dianugerahkan seorang bidadari yang paling cantik dikalangan bidadari2 syurga.Di dalam majlis itu ada seorang pemuda yg berumur 15 tahun teringin sangat nak tahu bagaimana cantiknya bidadari tersebut…. tetapi dia malu nak bertanyakan kepada nabi kerana malu pada sahabat-sahabat yang lain. 

Beliau yg baru kematian bapanya telah menerima harta warisan yg banyak telah berkata :“Ya Abdul Wahid,aku bersaksikan padamu untuk menjualkan diri dan hartaku utk mendapatkan Syurga itu” Aku berkata padanya : “Sungguh berat utk menghadapi tajamnya pedang itu sedangkan kamu masih kanak2,aku takut kamu tidak tabah,juga tidak sabar menghadapinya sehingga tidak kuat meneruskan perjalanan itu” 

Pemuda itu lalu berkata : “Wahai Abdul Wahid,apakah aku akan lemah jika aku menjualkan diriku kepada Allah swt?Aku persaksikan padamu sekali lagi bahawa aku menjualkan dirimu kepada Allah swt. Kami tidak merasakan anak kecil tidak boleh berbuat demikian”. Maka pemuda itu menyerahkan semua hartanya yg ada kecuali pedang,kuda dan sedikit bekal untuk ke medan perang.Saat tiba hari Isnin,beliaulah org yg pertama sampai utk berangkat ke perbatasan dan mengucap salam padaku : “Assalamualaikum ya Abdul Zahid” Aku menjawab : “Waalaikassalam warahmatullahi wabarakatuh. Semoga Allah swt memberi keuntungan dalam jualanmu itu”.

Ketika perjalanan,pemuda itu berpuasa di siang hari dan bangun solat serta menjaga keselamatan kami di waktu malam.Beliau jugalah yg menjaga ternak yg kami bawa sambil melayani keperluan kami di siang hari.Ketika sampai di perbatasan negeri Rum,tiba2 pada suatu hari selepas Asar, pemuda itu datang sambil menyeru : “Alangkah rindunya aku dengan Ainul Mardiah”. Banyak di antara kami menyangka pemuda itu mengalami gangguan jiwa.

Lalu aku menyambut kedatangannya seraya bertanya : “Wahai sayangku,apakah itu Ainul Mardiah? Beliau menjawab : “Tadi aku tertidur sebentar.Aku bermimpi seseorang datang kepadaku seraya berkata,mari aku bawa kamu bertemu Ainul Mardiah. Aku dibawa ke suatu taman yg sangat indah. Di situ ada sungai yg airnya sangat jernih.Aku melihat banyak gadis yg kecantikannya tidak dapat aku bayangkan,lengkap dgn perhiasan sedang bermain di taman itu. Saat mereka menyedari kehadiranku,dgn wajah teramat gembira mereka berkata,Demi Allah itulah suami Ainul Mardiah. Lalu aku memberikan salam kepada mereka “Assalamualaikunna, apakah disini tempat Ainul Mardiyah?” Mereka menjawab salamku dan berkata “ Tidak,kami hanyalah suruhan dan pelayannya,majulah kamu ke depan lagi.”

Pemuda itu meneruskan ceritanya : “Aku pun meneruskan perjalanan hingga sampai ke satu taman yg terdapat sungai susu dan tidak berubah rasa.Kehadiranku di sambut oleh sekumpulan gadis yg lebih cantik dari yg kulihat sebelum mereka.Mereka berkata demi Allah lihatlah,suami Ainul Mardiah sudah sampai.Aku pun mengucap salam kepada mereka lantas bertanya,apakah ada di antara kamu ini Ainul Mardiah?Sesudah menjawab salamku,mereka berkata bahawa mereka adalah budak serta pelayan2 Ainul Mardiah.Mereka meminta agar aku meneruskan perjalanan ku”

Pemuda itu berkata lagi : “Aku meneruskan perjalananku hingga sampai ke suatu lembah yg ada sungai araknya.Di situ banyak gadis bersuka ria,mereka lebih cantik sehingga aku terlupa kecantikan gadis yg kulihat sebelum mereka.Aku pun mengucapkan salam dan bertanya apakah ada di antaramu Ainul Mardiah?Mereka juga berkata tidak,kami hanyalah suruhan dan pelayannya,teruskan perjalananmu ke depan”

Pemuda itu menyambung cerita : “Tiba2 aku bertemu pula dgn sungai madu dan satu kebun.Kulihat kebun itu di penuhi dengan gadis yang bagaikan cahaya kecantikan mereka.Teramat cantik dari yg sebelumnya.Aku mengucapkan salam dan bertanya apakah disini ada Ainul Mardiah?Mereka menjawab ya Wali Allah,kami hanyalah suruhan dan pelayannya saja majulah kamu ke depan.”

Pemuda itu mengakhiri ceritanya : “Aku pun meneruskan perjalanan.Tiba2 aku sampai pada satu khemah yg terbuat dari permata yg berlubang.Ku lihat ada gadis putih bersinar kemerah2 han yg lebih cantik dari sebelumnya sedang menjaga pintu khemah tersebut.Setelah dia melihat kehadiranku,dengan nada gembira dia berseru : “ Wahai Ainul Mardiah suamimu sudah sampai.Dengan rasa penuh rindu aku pun masuk ke dalam khemah tersebut.Di dalam khemah itu ada satu tempat tidur yg terbuat dari emas yg bertaburan permata Yaqut serta berlian.Sungguh aku terpesona saat kulihat seorang gadis yg sangat cantik rupawan lebih cantik dari yang kulihat tadi manatap aku dalam senyuman,duduk di atas tempat tidur tersebut.Dengan alunan suara merdu dia menyambutku di gerbang pintu Syurga dengan kalimat : “Marhaban bi Waliyir Rahman,sudah terlalu dekat saat pertemuan kita”

Aku ingin mendakapnya,tapi Ainul Mardiah lantas berkata kpdku “Sabarlah dulu wahai kakandaku kerana belum tiba saatnya,bukankah kamu masih hidup di alam dunia?Bila malam nanti,kamu akan berbuka puasa di sini Insya Allah”.Kemudian aku pun tersedar dari tidur. “Wahai Abdul Wahid,aku rasa tidak sabar lagi..tetapi engkau janganlah menceritakan cerita ini kepada nabi SAW… tapi sekiranya aku shahid barulah ceritakan kepada nabi..."

Abdul Wahid berkata : Belum sempat pemuda itu menghabiskan ceritanya,tiba2 kami diserang oleh musuh.Bersama pemuda itu kami melakukan serangan balas terhadap pasukan musuh tersebut. Setelah dia Berjaya membunuh 9 orang kafir,akhirnya kulihat pemuda itu rebah.Aku segera menghampirinya.Dalam keadaan tubuh yg berlumuran darah,ku lihat pemuda itu dalam keadaan tersenyum sehingga dia meninggal dunia.

Petang tersebut ketika semua jemaah telah pulang ke masjid, di waktu hendak berbuka puasa maka mereka telah menunggu makanan untuk berbuka (tunggu makanan adalah satu sunnah nabi). Maka Abdul Wahid telah bangun dan merapati nabi SAW dan menceritakan perihal sahabatnya yang syahid tadi… dalam menceritakan itu nabi menjawab benar… benar…benar. .. dalam sepanjang cerita tersebut.

Akhirnya nabi SAW berkata memang benar cerita sahabat kamu tadi dan sekarang ini dia sedang menunggu untuk berbuka puasa di syurga….

Subhanallah..




Firman Allah -“Janganlah kamu mengira bahwa orang-orang yang gugur di jalan Allah itu mati; bahkan mereka itu hidup disisi Tuhannya dengan mendapat rezki.” Ali ‘Imran:169

“ Mereka dalam keadaan gembira disebabkan karunia Allah yang diberikan-Nya kepada mereka, dan mereka bergirang hati terhadap orang-orang yang masih tinggal di belakang yang belum menyusul mereka, bahwa tidak ada kekhawatiran terhadap mereka dan tidak (pula) mereka bersedih hati.” Ali ‘Imran:170

No comments:

Post a Comment