20141230

QnA

kenapa nak pertikai kan.. 
"Hudud jenis apa Brunei laksanakan ni?"
-anonymous-

P/s: Tolong dptkn buku yang sahih mengenai perlaksanaan hukum hudud di Negara Brunei Darussalam. After baca, baru komen, jgn komen membuta, takut jadi fitnah. bermcm-mcm dugaan yang diterima, akan tetapi tetap gembira hukum Allah dijalankan di Negara Brunei Darussalam.
Allah maha mengetahui akan apa yang terjadi dan bersyukur Brunei dapat menjalankan Hukum Allah SWT.

Jgnlah kita cepat melatah, mintalah penjelasan kedutaan Brunei. Itu mungkin draf undang undang yg lama. Adalah bodoh jika baca satu perenggan terus tafsir untuk senaskah buku dan yg lebih bodohnya kita mendendangkan serta menyebarkan kebodohan kita. Tak tau cerita janganlah bercerita, nak bercerita kenalah tahu cerita. Buangkan sifat org susah kita tak membantu, org senang kita dengki, org tak buat kita mencela dan org boleh buat, kita jadi berhasad. Pesan nabi SAW kalau tak boleh memuji janganlah mengeji, kalau tak boleh membantu janganlah menyusahkan. Manusia lumrahnya bila susah dicaci, bila senang dicela, bila berjaya dikata dan bila mati baru org puas hati..








p.s: soalan exm..

20141214

hamzah Asadullah

Pada suatu hari Hamzah bin Abdul Muthalib keluar dari rumahnya sambil membawa busur dan anak panah untuk berburu binatang di padang pasir, hal itu telah menjadi hobi dan kegemarannya sejak masa muda.

Siang itu hampir setengah hari dia menghabiskan waktunya di padang pasir yang luas dan tandus itu, akan tetapi ia tidak mendapatkan buruannya. Akhirnya ia beranjak pulang dan mampir di Ka’bah untuk melakukan thawaf sebelum kembali ke rumah.

Sesampainya di depan Ka’bah seorang budak perempuan milik Abdullah bin Jud’an At Taimi menghampirinya seraya berkata,”Hai Abu Umarah, andai saja tadi pagi kamu melihat apa yang dialami oleh anak saudaramu, Muhammad bin Abdullah, niscaya kamu tidak akan membiarkannya. Ketahuilah, bahwa Abu Jahal bin Hisyam-lah, musuh jahatnya telah memaki dan menyakiti anak saudaramu itu, hingga akhirnya ia mengalami luka-luka di sekujur tubuhnya.” kemudian diceritakannya peristiwa itu secara terperinci.

Setelah mendengarkan panjang lebar peristiwa yang di alami oleh anak saudaranya tadi pagi, dia terdiam sambil menundukkan kepalanya sejenak. Lalu ia membawa busur dan anak panah dan menyandangnya, Kemudian dengan langkah cepat dan tegap, ia pergi menuju Ka’bah dan berharap akan bertemu dengan Abu Jahal di sana. Namun belum sampai di Ka’bah ia melihat Abu Jahal dan beberapa pembesar Quraisy sedang berbincang-bincang. Maka dalam ketenangan yang mencekam, Hamzah mendekati Abu Jahal. Lalu dengan gerakan yang cepat ia lepaskan busur panahnya dan dihantamkan ke kepala Abu Jahal berkali-kali hingga jatuh tersungkur dan mengucurlah darah segar deras dari dahinya.

“Mengapa kamu memaki dan mencederai Muhammad, padahal aku telah menganut agamanya dan meyakini apa yang dikatakannya? Nah sekarang, cuba ulangi kembali makian dan cercaan mu itu kepadaku jika kamu berani!”, bentak Hamzah kepada Abu Jahal.

Akhirnya dalam beberapa saat orang-orang yang berada di sekitar Ka’bah lupa akan penghinaan yang baru saja menimpa pemimpin mereka. Mereka begitu terpesona oleh kata-kata yang keluar dari mulut Hamzah yang menyatakan bahwa ia telah menganut dan menjadi pengikut Muhammad.
Tiba-tiba beberapa orang dari Bani Makhzum bangkit untuk melawan Hamzah dan menolong Abu Jahal. Tetapi Abu Jahal melarang dan mencegahnya seraya berkata,”Biarkanlah Abu Umarah melampiaskan amarahnya kepadaku. Kerana tadi pagi, aku telah memaki dan mencerca anak saudaranya dengan kata-kata yang tidak pantas.”

Hamzah bin Abdul Muthalib adalah seorang yang mempunyai otak yang cerdas dan pendirian yang kuat. Ketika sampai di rumah, ia duduk terbaring sambil menghilangkan rasa lelahnya dan membawanya berfikir serta merenungkan peristiwa yang baru saja dialaminya.

Sementara itu Abu jahal yang telah mengetahui bahwa Hamzah telah berdiri dalam barisan kaum muslimin berpendapat perang antara kaum kafir Quraisy dengan kaum muslimin sudah tidak dapat dielakkan lagi. Oleh kerana itu ia mulai menghasut orang-orang Quraisy untuk melakukan tindak kekerasan terhadap Rosulullah dan pengikutnya. Bagaimanapun Hamzah tidak dapat membendung kekerasan yang dilakukan kaum Quraisy terhadap para sahabat yang lemah. Akan tetapi harus diakui, bahawa keislamannya telah menjadi perisai dan benteng pelindung bagi kaum muslimin lainnya. Lebih dari itu menjadi daya tarik tersendiri bagi kabilah-kabilah Arab yang ada di sekitar jazirah Arab untuk lebih mengetahui agama islam lebih mendalam.

Sejak memeluk islam, Hamzah telah berniat untuk membaktikan segala keperwiraan, keperkasaan, dan juga jiwa raganya untuk kepentingan da’wah islam. Kerana itu tidaklah menghairankan jika Rasulullah menjulukinya dengan sebutan “Asadullah” yang bererti singa Allah.
Pasukan kaum muslimin yang pertama kali di kirim oleh Rasulullah dalam perang Badar, di pimpin langsung oleh Sayyidina Hamzah, Si Singa Allah, dan Ali bin Abu Thalib menunjukkan keberaniannya yang luar biasa dalam mempertahankan kemuliaan agama islam, hingga akhirnya kaum muslimin berhasil memenangkan perang tersebut secara gilang gemilang. Banyak korban dari kaum kafir Quraisy dalam perang tersebut, dan tentunya mereka tidak mau menelan begitu saja. Maka mereka mulai mempersiapkan diri dan menghimpun segala kekuatan untuk menuntut balas kekalahan yang mereka alami sebelumnya.

Akhirnya tibalah saatnya perang Uhud di mana kaum kafir Quraisy disertai beberapa kafilah Arab lainnya bersekutu untuk menghancurkan kaum muslimin. Sasaran utama perang tersebut adalah Rasulullah dan Hamzah bin Abdul Muthalib. Dan mereka memiliki rencana yang keji terhadap Hamzah iaitu dengan menyuruh seorang budak yang mahir dalam menggunakan tombak dan organ hatinya akan di ambil dan akan di makan oleh Hindun yang memiliki dendam sangat membara kerana suaminya terbunuh dalam perang Badar.

Washyi bin Harb diberikan tugas yang maha berat iaitu membunuh Hamzah dan dijanjikan kepadanya imbalan yang besar pula yaitu akan dimerdekakan dari perhambaan.
Akhirnya kedua pasukan tersebut bertemu dan terjadilah pertempuran yang dahsyat, sementara Sayyidina Hamzah berada di tengah-tengah medan pertempuran untuk memimpin sebagian kaum muslimin.. Ia mulai menyerang ke kiri dan ke kanan. Setiap ada musuh yang berupaya menghadangnya, pastilah kepalanya akan terpisah dari lehernya.

Seluruh pasukan kaum muslimin maju dan bergerak serentak ke depan, hingga akhirnya dapat diperkirakan kemenangan berada di pihak kaum muslimin. Dan seandainya pasukan pemanah yang berada di atas bukit Uhud tetap patuh pada perintah Rosulullah untuk tetap berada di sana dan tidak meninggalkannya untuk memungut harta rampasan perang yang berada di lembah Uhud, niscaya kaum muslimin akan dapat memenangkan pertempuran tersebut.

Di saat mereka sedang asyik memungut harta benda musuh islam yang tertinggal, kaum kafir Quraisy melihatnya sebagai peluang dan berbalik menduduki bukit Uhud dan mulai melancarkan serangannya dengan gencar kepada kaum muslimin dari atas bukit tersebut.

Tentunya penyerangan yang mendadak ini pasukan muslim terkejut dan kocar-kacir dibuatnya. Melihat itu semangat Hamzah semakin bertambah berlipat ganda. Ia kembali menerajang dan menghalau serangan kaum Quraisy. Sementara itu Wahsyi terus mengintai gerak-gerik Hamzah, setelah menebas leher Siba’ bin Abdul Uzza dengan lajunya. Maka pada saat itu pula, Wahsyi melemparkan tombaknya dari belakang yang akhirnya mengenai pinggang bahagian bawah Hamzah hingga tembus ke bahagian muka di antara dua pahanya. Lalu Ia bangkit dan berusaha berjalan ke arah Wahsyi, tetapi tidak berdaya dan akhirnya roboh sebagai syahid.

Usai sudah peperangan, Rasulullah dan para sahabatnya bersama-sama memeriksa jasad dan tubuh para syuhada yang gugur. Sejenak beliau berhenti, menyaksikan dan membisu seraya air mata menetes di kedua belah pipinya. Tidak sedikitpun terlintas di benaknya bahwa moral bangsa arab telah merosot sedemikian rupa, hingga dengan teganya berbuat keji dan kejam terhadap jasad Hamzah. Dengan keji mereka telah merusak jasad dan merobek dada Sayyidina Hamzah dan mengambil hatinya.

Kemudian Rasulullah mendekati jasad Sayyidina Hamzah bin Abdul Muthalib, Singa Allah, Seraya berkata,”Tak pernah aku menderita sebagaimana yang kurasakan saat ini. Dan tidak ada suasana apapun yang lebih menyakitkan diriku daripada suasana sekarang ini.”

Setelah itu Rasulullah dan kaum muslimin mensolatkan jenazah bapa saudaranya dan para syuhada lainnya satu persatu. Pertama Sayyidina Hamzah disolatkan lalu di bawa lagi jasad seorang syahid untuk disolatkan, sementara jasad Sayyidina Hamzah tetap dibiarkannya di situ. Lalu jenazah itu di angkat, sedangkan jenazah Sayyidina Hamzah tetap di tempat. Kemudian di bawa jenazah yang ketiga dan dibaringkannya di samping jenazah Sayyidina Hamzah. Lalu Rasulullah dan para sahabat lainnya mensolatkan mayat itu. Demikianlah Rasulullah mensolatkan para syuhada Uhud satu persatu, hingga jika di hitung Maka Rasulullah dan para sahabat telah mensolatkan Sayyidina Hamzah sebanyak tujuh puluh kali.

T.TT.TT.TT.TT.TT.TT.TT.TT.TT.TT.TT.TT.TT.TT.T

p.s: Kalau rajin, buka youtube lagu Hamzah Asadullah nyanyian In Team. Terasa semangat n deepnye..

20141212

12.12

orang biasa yang tulis baik baik . orang akan beri persepsi . riak la . ujub la . poyo .

sedangkan itu semua dalam hati . yang dapat dikesan oleh tuhan sahaja .
kita ini bukannya ada abiliti untuk mengesan manusia itu sedang riak atau ujub .

jangan jadi tuhan . kita ini manusia . kerja manusia ialah husnuzhon . bersangka baiklah .

jangan sampai si penulis itu merajuk . malas hendak menulis yang baik baik lagi .

jangan jadi penghalang . jangan jadi tuhan .

simpan sahajalah persepsi itu .
lebih mudah jika kita tidak bebankan diri kita dengan assumption .
salah satu rule in human relationship .

 tak rugi pun . may Allah bless.

never assume ask

20141127

27 nov

biar manusia menjauh 
asal Allah mendekat.
jujur. 
bila terasa diri tersisih dengan kawan kawan, 

just cakap dalam hati 
”Allah ada. Aku lebih perlukan Allah dari manusia”
insyaAllah, kita akan rasa 
”em lantak kau lah nak kawan ke tak dengan aku” :)

serious ni :)

 never assume. ask.

20141109

9th nov

Pernah satu ketika diri mengunci jam untuk bangun awal dan tidur awal,
namun ALLAH tidak ‘kejut’kan diri awal.


Pernah satu ketika diri tidak mengunci jam langsung untuk bangun qiam,
dan diripun tidur agak lewat malam itu, 
namun ALLAH ‘bangun’kan diri untuk bermunajat walau dua rakaat.


Benarlah, kita diberatkan dengan dosa hingga tidak berupaya berbuat taat.
Jika badan tidak berat dengan dosa,maka ia akan ringan 
walau se nyaman mana keadaan cuaca waktu itu.


Kemampuan untuk bertahajud itu datang dari ALLAH.

Mana mungkin ALLAH akan mempersilakan tetamu yang ‘pakaian’nya sangat ‘kotor’ 
masuk ke rumahNYA sebelum tetamu itu membersihkan diri dahulu?




p.s:terima hakikat, diri masih jahil..
-via panda.tumblr.com-

20141104

4th nov

Ada orang mencari ketenangan dan kebersihan hati dalam tadabur al Quran
Ada orang mencari ketenangan dan kebersihan hati dalam qasidah
Ada orang mencari ketenangan dan kebersihan hati dalam istighfar
Ada orang mencari ketenangan dan kebersihan hati dalam membaca kisah orang soleh
Ada orang mencari ketenangan dan kebersihan hati dalam iktikaf di masjid
Dan..
Dan ada orang mencari ketenangan dan kebersihan hati dalam berdamping dengan ulama dan orang soleh

Cara berbeza namun matlamatnya sama.

Kenapa Allah bersumpah sebanyak 11makhluq dalam permulaan surah as-Shams?

Kerana ingin memberitahu ayat seterusnya (9-10) adalah pentingnya membersihkan hati !!

Hati adalah raja.

”Allahumma thohir qulubana”

Ada masanya ujian hidup menyebabkan kita rasa tidak berdaya, 
namun jangan berputus asa…
Itu sebenarnya isyarat untuk berehat.

Bisikkan pada hati, 
“wahai diri kembalilah kepada Allah. PadaNyalah tempat aku menyerah…”

Let go, let God.
Hasbunallah wa nikmal wakil.

[ Ustaz Pahrol Mohamad Juoi ]
-via panda.tumblr.com-

20141021

21 oct

Rindu.
Sama ada diluahkan,
Atau dipendam,
Keduanya tidak pernah memuaskan.


Rindu.
Memang tak boleh kawal.
Kadang rasa nak je tegur dulu, nak je jumpa.
Tapi selalu pesan hati, Allah ada.
Pegang cinta Allah lagi penting dari dia.. 



cnp -cik garam-

20141013

13 oct

Tajuk tazkirah harini
Allah rindu tu 

pernah tak tiba tiba rasa sebak ?
pernah tak tiba tiba rasa sedih ?
pernah tak tiba tiba rasa rindu ? 

Tapi semua tak tahu kenapa . Tak tahu sebab apa .
sayang sekalian . Itu tanda nya Allah rindu . Allah rindu rintihan doa dan hajat kita . 
Cuba ingat balik.
Bila kali terakhir kita bermunajat sepenuh curahan hati kita pada Allah ?
semalam ?
kelmarin ?
minggu lepas ?
tak pernah langsung ?
Allah . Allah .. 

sayang .
Bila tiba tiba rasa nak menangis . 
Sebak rasa macam tak kena . Ingatlah . 
Allah sedang rindu akan kamu .
Mungkin dengar nasihat, rasa teruntun hati tu . 
Padahal takde ayat touching pun . 
Tapi kita yang over over nak se sebak pulak .
No no . 
Itu rasa Allah yang bagi .
Cuba kalau .
Rasa sedih sebak nak menangis .
Kita cepat cepat pergi toilet .
Carik kepala paip . 
Bukak paip .
Mandi ? 
Tak . 
Amik wudhu' . 
Masa amik wudhu tu hayati setiap titisan air yang jatuh pada anggota wudhu . 
Konfem makin lebat hujan air mata . 
Sebab ape ? 
Sebab nak pergi jumpa Allah ni .
Hamparkan sejadah . 
Solat lah . 
Doa lah . 
Minta lah . 
Allah dengar . 
Allah rindu tu . 
Sebab tu Allah bagi rasa sedih tu . 

Nah . 

Lepas siap mengadu . 
Mesti rasa lega . 
Sebab Allah dah dengar rintihan kita . 
Bersyukurlah kerana masih ada yang sayang .
Sayangg..
walaupun tiada bahu untu bersandar untuk melepaskan rasa sedih kecewa marah ,,
tapi . 

Kita masih ada lantai untuk bersujud . 
Kita masih ada Allah untuk di adukan segala masalah .
Okay . 
Jangan sesedih lagi .
La tahzan . 
Innallaha ma'ana .
sebarkan bahagia
moga Allah Redha
Wallahu'alam


20140926

26 sept

Jom puasa!

Tidak ada hari-hari yang lebih dicintai oleh Allah untuk dilakukan ibadah kepadaNya daripada sepuluh hari di bulan Zulhijjah, dimana satu hari berpuasa daripadanya (sebanding) dengan puasa satu tahun dan mendirikan ibadah satu malam daripadanya (sebanding) dengan mendirikan ibadah pada lailatulqadar.”


HR Tirmidzi

1. Puasa pada 1-9 Zulhijjah

“Sesungguhnya Rasulullah S.A.W adalah melakukan puasa sembilan hari di awal bulan Zulhijjah, di hari ‘Asyura’ dan tiga hari di setiap bulan iaitu hari Isnin yang pertama dan dua hari Khamis yang berikutnya.”

HR An-Nasa’i

2. Puasa pada hari Arafah

“Dan ditanya (Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wasallam) tentang berpuasa di hari Arafah? Maka Baginda bersabda: “Ia menebus dosa setahun yang telah lalu dan setahun yang akan datang.”
HR Muslim

Boleh juga berpuasa pada hari Isnin dan Khamis juga pada hari putih (13, 14 dan 15 setiap bulan) selagi ia tidak jatuh pada hari haram berpuasa (ie hari tasyrik)

Jom puasa!
Fastabiqul Khairat!
cNp

20140822

22 Ogos

A very heartbreaking day for us Malaysians.

Harini semua orang ingat mati.
"Mati itu adalah sebaik baik nasihat."
Setiap yang bernyawa pasti akan merasai mati.
Allah lebih menyayangi mereka
Perjalanan yang jauh
Sekarang kalian pulang..
Berehatlah semua.. 
Moga Allah tempatkan mereka di kalangan orang2 yg beriman.

Saya, 
Rakyat Malaysia, 
Turut sama bersedih. 

Yang benar, 
Rakyat Malaysia

p.s: Satu Malaysia Solat untukmu..ya Allah beruntung kalian... 

Al-fatihah dan salam takziah...
Ucapan yang tak putus-putus meniti di hujung bibir dan sudut hati ini.
#doauntukmh17


20140817

17 Ogos

aku perlukan doa doa orang yang tidak dikenali
dan dia mendoakan aku secara senyap senyap

aku mahu orang orang itu doakan aku sekarang
dan sampai aku mati

satu, sebab kalau orang orang yang tidak dikenali aku dan mendoakan aku secara senyap senyap,
malaikat turut mendoakan yang sama kepada orang orang itu juga.

dua, sebab doa itu percuma.


p.s:utk itu terima kasih ^.^
pray for me i will pray for you too

20140815

15 Ogos

A: semua tawaran ni rezeki. in dilemma. waa serabutnyee. semakin memikirkan. semakin sel2 otak menyerabut. alahaiii penim much. this totally make me sick T.T

B: when in doubt, clear you mind, open your heart and perform the istikharah..

Istikharah means seeking counsel..

p.s:
semakin banyak kau terima teori
semakin banyak Dia beri 'praktikal'
Hadiah dari Allah untuk hambanya yang lemah.
Because Allah knows everything but you don't know...

...............................................................................................................................................................................................
p.s: Sesungguhnye sume budak kelas sekarang sedang mengalami kecelaruan sel sel otak memikirkan keputusan nak amik ke x nak (offer) tu. Alang kata tak perlu pening pening bila dah istikharah pun kalu masih tak nampak jalan. Restu org tua itu sudah cukup untuk petanda Allah redho...then aq rase let Allah do the rest. He have the best plan. Have faith. All is well. Rezeki masing2 lain. Yakin & tawakal dengan keputusan tu jelah..moga Allah permudahkan.

Amin. (doakan saya) ^_^

20140814

14 Ogos




p.s: tombo ati ada lima..
carilah
opi`ck..

20140812

12 Ogos

rasa bahagia. gembira. dan senang hati.

datang cuma satu cawan.

bila dah diteguk. akan habis.
bila dah habis, kena beli.

ada satu masa, kita akan rasa seronok. urusan semua mudah. kawan kawan satu kepala. 
duit banyak masuk. masa selalu lapang.

tapi, akan ada satu masa, semua hal di atas akan hilang. ditarik tarik perlahan. puff lenyap.

dan untuk beli kembali secawan kebahagiaan, bukan dibayar dengan uang mahupun amal ibadat yang berjela.

dengan kembali.
ibrahim : 7


p.s: 
kalau kita terlalu lepak dalam cahaya
mata akan menjadi silau
dalam cahaya akan nampak gelap
nyalakan pelita dalam gelap
supaya kita tidak berbangga dengan cahaya
kerna banyak lagi kerja untuk merawat gelap

mood: saje  ^.^

20140712

12 July

Doalah "Free Palestine" "Save Gaza" and semua semua tu.
Tapi janganlah pi kata orang yang tak pernah update pasal palestine tu tak concern la apa lah. 
Hati dia siapa tahu.

As we know lahh Palestine memang takkan aman pun sebenarnya. 
Kecuali bila dah memang nak kiamat.Akidah dan akhlak depa pun kita taktahu macam mana. 
Sebab selalunya orang arab punya akidah lagi banyak bercelaru. Bukanlah nak habaq yg kita ni baik. 
Cuma kita mampu usaha bersangka baik dan hanya kerana mereka itu beragama Islam. 
Banyak wanita, kanak kanak dan remaja yang tak berdosa di tindas dan di seksa. 

Walaupun depa memang takkan aman, Palestin memang takkan menang, 
bukanlah nak suruh abaikan pulak saudara seislam kita di sana. 
Cuma sebagai manusia yang berperikemanusiaan, 
siapa lah yang gamak melihat manusia lain di seksa.
Baby, budak kecik kena bom, wanita dan pemuda di seksa. And macam macam lagi lah. 
Tambah tambah pulak kalau seagama dengan kita. Hati siapa tak runtun. 
Nak pergi turun jihad kat sana. Jihad kita kat sini nyawa nyawa ikan.
Mak suruh tolong sidai kain pun malas. 
Solat fardhu pun kdg lewat setengah jam.
Bangun malam pun... Sebab bola.  

Doa saja lah yang mampu. Sedeqah selagi mampu. 
Tolong gitu je la, tapi nak bagi depa aman dan sentiasa bahagia tu memang takkan. 
Jangan risau. Walaupun mereka memang takkan aman, 
kita doa dan sedeqah tu semua tak sia sia pun. 
Allah nilai sangat keprihatinan kita sesama muslim. 
Rasa kesian tu pun dah pahala dan satu rahmat buat kita, insyaAllah.

Memang yahudi tu fitrah bangsa depa dari dulu yang dah la kafir, kejam pulak tu. Dasar laknatullah. 
Tapi ada je bangsa yahudi yang beragama islam. Cuma bangsa dia tu sehina hina bangsa. 

Tapi tu lah... Nak update mende ni pun guna barangan ciptaan kafir yahudi jugak. Hm hm.

And ya... Kita nak kan saudara seislam kita sentiasa dalam keadaan baik baik saja 
bukan cuma bila depa di serang dan bukan cuma di palestine, 
tapi di seluruh dunia. Kat Malaysia ni pun apa kurangnya. 
Dah lama kena "jajah" jugak sebenarnya, sampai takde yang sedar. Lagi sedih. 

Apa pun, doakan yang baik baik untuk semua dan selayaknya. 
Save ummah! Pray for ummah! 

Maaflah, lelebih membebel
c&p -izzah al faroqiah-

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

p/s: Benar, kita mungkin tidak mampu untuk mengangkat AK47. 
Kita mungkin tidak terdaya untuk menggalas bazooka dan membaling bom tangan. 
Kita mungkin tidak berupaya untuk berjihad qital nun di Palestin sana. 

Namun kita mampu untuk ambil tahu. Kita berdaya untuk menyebarkan fakta dan bukannya auta. 
Dan kita sangatlah berupaya untuk memboikot barangan dan produk yang sudah terbukti menyumbang kepada keberlangsungan negara haram Israel sama ada secara langsung atau pon tidak.

Paling koman, kita boleh menembakkan doa buat mereka ini. 
Dalam bulan Ramadhan yang mulia ini, 
Habiskan sedikit masa untuk mendoakan khusus buat mereka ini. 
Moga doa-doa kita diangkat setinggi-tingginya dan sampai kepadaNya..
Moga menjadi alasan untuk kita semua apabila dipersoalkan di akhirat kelak. =)

Percayalah kepada keajaiban doa, kekuatan solat dan keindahan sabar.
If it's meant to be, it will be.

20140711

11 july

Di antara Hak dan Batil
Pertembungan yang berlaku di bulan Ramadan al Mubarak di bumi para Anbiya' ini
adalah pertembungan di antara kumpulan al-Hak (pihak yang benar) dengan kumpulan al-batil.

My heart bleeds thinking about what these poor souls are going through..
Gaza
may peace be with you..
we bleed for you.. 
we feel for you..
we pray for you.. 
we are a part of you.. 
we ask that He be with you..

May Allah give strength to the thousands of Palestinian
who have been blindly killed
Stay strong my brothers and sisters in Palestine. 
We are with you. And remember. 
Victory is soon; that is God’s promise

Let's take a moment pray for Gaza. It's not about religion, it's about humanity
#PrayForGaza #PrayForPalestina

20140704

4 julai

time study dulu
memang hari hari makan lauk bazar la..
Aim setiap tahun same je.. nak jimat 
tp p bazar rasa mcm kne pukau..
mmg kopak dompet..

*before iftar rasa mcm nak telan sekor gajah 
*lepas iftar cukuplah sekadar ekor je

walau best mana sekalipun bazaar Ramadhan tempat anda 
keperluan kalori tetap sama 
hanya 1 sajian utama...

now: nafsu meronta2 suruh pergi bazar..lemah2..
risau telebih beli makanan.. kat rumah pun dah telebih cukup..
jadi jimat hargai masakan ibu...

Yang ke bazaar tu, saje nak pesan,
"berjimatlah walau sangat tidak mudah" >.<
Ramadhan.
tinggal kita dengan nafsu kita je.
pepandai lah kawal.
pepandai lah jihad melawannya...
ramadan should not be about over indulgence...
kalau rase tak pandai kawal nafsu . 
Jangan pergi bazar Ramadhan . Hihi

Ramadhan ini.
Saat syaitan yang selalu membisikkan rasa was-was
dan menjauhkan kita dari melakukan amal ibadat kita tidak membelenggu diri,
ada yang patut kita lebih takuti.

Nafsu kita.
Dan Ramadhan ini bukan totalnya tentang kepenatan berpuasa,
letihnya berterawikh di masjid,
atau penatnya berjalan di bazaar Ramadhan. >.<

Tapi, lebih kepada pertarungan dengan jiwa yang berat untuk bertahajud,
yang malas bertadarus dan istiqamah dengan amal-amal sunat.
Kan?

Bertahanlah. Allah hitung.
InsyaaAllah.

20140626

26 june

Dari Abi Hurairah Ra,
Rasulullah naik ke atas mimbar, kemudian beliau berkata :

"Amin..amin. .amin..".

Kemudian ditanyakan (para sahabat), kepada beliau :

"Wahai Rasulullah, saat Engkau naik ke atas mimbar, 
Engkau sampai mengatakan Amin (3x) (ada apakah gerangan?)"

Kemudian Rasulullah memberikan keterangan sbb:

"Jibril telah datang kepadaku dengan mengatakan : 
"Barang siapa yang telah datang kepadanya bulan Ramadhan(puasa) , 
kemudian dia tidak mendapatkan pengAMPUNan (pada bulan Ramadhan tersebut), 
maka ia dimasukkan kedalam api neraka, dan Allah jauh dari dirinya, maka katakanlah : Amin " 
Kemudian aku meng aminkannya.

"Dan barang siapa yang mendapatkan orang tuanya (ketika keduanya masih hidup), 
atau salah satu diantara kedua orang tuanya masih hidup, 
sementara (dia mampu berbuat baik untuk kedua atau salah satu diantara keduanya), 
kemudian dia tak mau berbuat baik kepada keduanya, 
atau salah satu diantara keduanya (yang masih hidup tadi), kemudian mati, 
maka Allah akan memasukkannya kedalam api neraka, 
dan Allah sangat jauh dari dirinya, maka aku katakan : Amin "

"Dan barang siapa yang dimana namaku disebutkan (didepannya), 
kemudian dia tak memberikan shalawat kepadaku, 
maka Allah akan memasukkannya kedalam api neraka dan Allah sangat jauh dari dirinya, 
maka katakanlah (wahai Muhammad SAW) (amin), maka aku katakan "Amin"

(H.R Ibnu Hibban didalam kitab shahihnya 3:188).

p.s: Dengan ini, saya ingin memohon ampun maaf zahir batin jika ada salah dan silap yang telah dilakukan sebelum sebelum ini.. Minta maaf kalau ade terkasar bahasa or tersinggung dan terguris.Tersalah kata, typo, kutukan,pendapat yang menyentuh perasaan mahupun kemerapuan tahap extrem mohon ampun ye.Mohon ampun dan maaf sekali lagi..

sincerely,
iA

Salam RAMADAN  hawak-hawak semua =)

28 Syaaban 1435H
#Ramadhan_2harilagi

Moga panjang umur kita untuk berjihad dibulan Ramadhan nanti.
Ameen Allahumma Ameen ^.^

20140624

24 june

"Wahai anakku...
Inilah mushaf al Quran yg ibu hadiahkan kepadamu utk kamu baca dan menghafaznya.
Gunakanlah mushaf ini untuk kamu baca, hafaz dan mendalami al Quran selama-lamanya.
Peliharalah ia dengan sebaiknya.
Ingatlah anakku..
Mushaf ini mewakili hasrat dan impian ibu.
Saat kamu membacanya, ingatlah selalu hasrat dan impian ibu ini.
Ibu yakin, anak ibu akan sematkan harapan ini sebaik-baiknya.
Anakku, al Quran ini adalah panduan sepanjang hidupmu.
Setiap langkahmu pastikan selari dgn al Quran.
Janganlah menyalahinya.
Sekiranya kamu dilanda masalah dan dilema,
di sinilah ubatnya dan di sinilah jalan penyelesaiannya.
Peganglah ia sekalipun ibu telah pergi meninggalkanmu.
Selagi kamu berpegang dengannya, 
kamu tidak akan pernah kecewa,
kamu tidak akan pernah sesat dan rugi buat selama-lamanya.
Bahkan kebahagiaan, petunjuk dan kejayaan akan mendampingimu selama-lamanya.
Janganlah kamu ganti kedudukan al Quran ini dgn mana-mana buku 
kerana al Quran ini hadiah daripada Allah"

~Rabbana hab lana min azwajina wa zurriyyatina qurrata a'yun~ Amin..
editted from Buku Melahirkan Anak Pencinta al Quran

p.s: maka berilah peringatan.Sesungguhnya peringatan memberi manfaat kpd org mu'min
"Baca quran selalu.Hati akn berasa dekat dgn Allah" 
Simple but Meaningful  ^_^

26 Syaaban #Ramadhan_4harilagi


adakah kita manusia yg hebat itu?
~muhasabah~





20140623

23 june

Yeah!
Diri kita ini ibarat 'iceberg'. 
20% yang tersurat, 
namun ada 80% yang tersirat.

Gali dan terus menerus menggali. 
Kenali diri. 
Usah takut melakukan kesilapan. 
Keep #improve!

Cukuplah dengan rasa 'down' pada pencapaian kita hari ini. 
Lakukan sesuatu. 
Setiap dari kita mempunyai potensi yang masih belum disedarkan.

p.s: Awaken the giant within! chaiyouk ^_^
25 Syaaban #Ramadhan_5harilagi

Jadilah seperti origami, asalnya kertas yang biasa-biasa sahaja.
Tetapi kerana ia merelakan dirinya dilipat dan dilentur, hasilnya cukup indah dan luar biasa..

20140621

21 june

Boikot Israel & Usaha ??

Teringat kisah perihal seekor burung kecil yg terbang ulang alik membawa air dimuncungnya untuk memadamkan api yg membakar Nabi Ibrahim

semasa ditanya kenapa ia berbuat begitu sedangkan usahanya itu hanyalah "sia-sia" sahaja
berbanding dgn api yg besar itu,
jawabnya mudah sahaja ia berkata :

"..SETIDAK-TIDAKNYA JIKA DITANYA DI HADAPAN ALLAH DI AKHIRAT KELAK, 
IA DAPAT MENJAWAB YANG IA TELAH BERUSAHA SEMAMPUNYA YANG IA BOLEH BUAT UNTUK MELAWAN KEBATILAN.."

p.s: kita???

Yang baik tak selalu pada yang terlihat oleh mata, seperti dosa yang tak nampak pada muka...

20140618

18 june


May Allah bless you all


''Don’t let this Ramadan be just a holiday of rituals. 
Don’t finish reading the Quran without it transforming you. 
Don’t feed your body at suhoor, but starve your heart of Qiyam. 
Don’t reduce this downpour of mercy to just a month of sweets and lavish iftars. 
Seek Him, you will find. 
Take a sincere step towards change, transformation, redemption. 
If you do, you will find Him in front of you. 
Find Him this month. 
He’s been there all along. 
Closer than your jugular vein. 
Look and you’ll find. 
Walk and you’ll arrive'' 
-Yasmin Mogahed -

p.s: 10 days until ramadan, shaitaan is in full effect to knock us off our deen
#staystrong 

20140617

17 june

#RoadToRamadhanKareem

"O you who have believed, 
decreed upon you is fasting as it was decreed upon those 
before you that you may become righteous"
- Qur'an, al-Baqarah, 2:183-

REMEMBER!
R ead in abudndance the Holy Quran
A bstain from food, drink and cohabitation
M aintain your nightly trips to Masjid for Taraweeh
A bsolve yourself from Hellfire through seeking forgiveness
D eeds of good, never too many to have
A ttempt to find and utilise the Night of Power in the odd nights of the last 10
N ever return to the sins you have turned your back on in this month

.:  -11 : hari : lagi - Allahumma bariklana fi syaaban wa balighna ramadhan -

The gates of Heaven are opened

20140616

16 june

Pada jarak ukuran  
tentunya jauh
pada hati 
tentunya dekat 
tapi jauh juga

ya ada beza
masa itu buat kita belajar

ada beza
tunggu dengan harapan tinggi melangit
atau tunggu dengan hati berlapang dada

tunggu untuk menerima kecewa
atau tunggu untuk belajar erti redha

tiada kata dan aksara mampu menjelaskannya
pada yang mampu menunggu akan memahami

masih menunggu?
entah tak pasti..
and
entahlah..

p.s: expect nothing - apperciate everything
Coz sometimes expectation would lead to disappointment 


20140613

13 june


merayau-rayau kat Tumblr 
pahtu nampak satu post...

"Saya nak oder CINTA sebungkus...
Letak SETIA lebih sikit. 
CURANG jangan letak. 
Saya tak makan. 
Tuangkan SAYANG lebih sikit tau. 
Jangan ikat tepi, tapi ikat mati... "

=) oohoii..sweet ngat aih



p.s: "Longgarkan medulla oblongata"
I want a trade. You can keep my heart. 
In exchange for your heart.

20140611

11 june

Wherever you are,
whatever you do,
let His love remain in your heart.
Cause that's the only thing that will make you stronger,
even in broken pieces.
Have faith...


p.s: as long as you flip the correct page, anyone's dreams can be real.
p.s: and kalau aku tak bace cerita 'jodoh pasti bertemu' aku tak tahu ade lagu nih...heee  ~_~

20140610

100614

Punca manusia berasa miskin kerana mereka meletakkan definisi kekayaan sebagai rumah mewah, kereta besar dan harta. Hakikatnya kekayaan paling besar adalah diri mereka sendiri yakni tubuh yang Allah jadikan 'fi ahsani taqwim' (sebaik-baik makhluk) [95:4].

Perumpamaannya kita diberikan iphone5 secara percuma dengan syarat mata kita buta. 
Maka tiada erti lagi iphone5 tersebut kerana kekayaan tubuh kita nilaiannya melebihi jutaan ringgit. 
#thought



10 june

Some hearts read,
hear, feel and understand each other much better than the others.

Even in silence.
Even never known each other

Kawan.. I just need the old "kita" 
stranger-kawan-stranger-x.x

.: Sahabat tu macam air, walaupun emas lebih berharga daripada air,
tapi faktanya manusia lebih memerlukan air daripada emas...KAN

p.s: terkadang kita terlalau erat menggenggam
sehingga kita lupa cara utk melepaskan.
semua hanya pinjaman.
saatnya nanti semuanya akan pergi..

.: That awkward moment where you are mad at people but don't want to show that you're mad at them...


20140606

06 june

-lagha lagi-

“Awak tahu tak, selalunya perkataan ‘nothing’ ni
akan berakhir menjadi ‘something’ yang awak tak boleh nak jangka...!!!
Boleh tak nak cakap dekat kau, "I want you so bad!"
*sambil cekik leher kau sekali*

huh

"Susah sangat ke nak bahagia?
Itu sahaja yang saya minta,
B-A-H-A-G-I-A.
Adakah saya perlu bayar untuk perkara yang satu itu?"

tepuk bahu orang sebelah
"wehh dah kenapa swing sangat ni
and kali ni quote novel mana yang kau rembat.. ke jiwa kau?"

erkk
"novel!! novel..aku tengah tulis novel!
tak ada kena mengena antara yang hilang akal,mental,gila putus fius dan sebagainya..."

sengih senget
"tetttttt...agak-agaklah nak menipu pun..
10 tahun kenal aku tahu kau bukan spesis tulis novel mini novel mahupun cerpen ye kawan.."

senyum tawar
"chillex..Bunga bukan sekuntum, kumbang banyak spesis!"

p.s: an abrupt and apparently unaccountable change of mood..maybe she had just gone insane..!!

 chopp..mmg pluck novel la
______________________
“Salah satu keindahan di dunia ini yang akan selalu dikenang
adalah ketika kita bisa melihat atau merasakan sebuah impian menjadi kenyataan.”


20140604

04 june

-lagha jap-

When you care for someone more than they deserve,
you get hurt more than you deserve.

“Kau sukakan siapa sebenarnya ni?”
“There is... someone.”
“Dia tak suka kau?”
“Aku suka dia. Dia suka orang lain. Itu aje ceritanya.”

If I say that I'm in pain, I'm scared that I'll really be in pain.
If I say that I'm sad, I'm scared that I will shed my tears.

so then

Let's smile like couples in dramas.
Let's smile like the title of your blog.
Let's smile happy like in my past.

p.s: cerite dia baru lepas bace cerita iftirasy je ^_^

"You fit me better than my favorite sweater."

20140531

31 mei

A short conversation

nak ckp je boleh tak nak setuju dgn pendapat Mia about issue boikot mekdi tu, sbb byk kali dah TER makan!!!!! hihii →_→ ←_← erkk n Mekdi msia ni halal ke x x taw dah..
-Pendapat masing2.. Sebab tu buat dialog diaorg mcm tu. There is always two sides of every story. Tapi jujur cakap, sebenanye setuju dgn cooper dan pendapat mia yg last sekali tu.. Hehe..Makanan dia bukan haram. Halal. Cuma hasil jualan dia tu yg kita musykil ke mana. Bila musykil, datang waswas. Bila waswas, baik elakkan...

habis yg kje tu mcm mne pulak..
-pernah baca satu artikel yg persoalkan kenapa mesti kije di fast food restaurants yang diragui mcm tu? Padahal byk lagi outlet2 lain yg ade. Local. Ataupun usaha sediri, buy perniagaan sendiri

tuh la ble ade kesedaran mcm taubat..tp ttbe TERmkn pulak hee..
-Biasa la... Nak berubah bukan senang.. dulu susah juga. Susah nak tinggal especially bubur ayam dia n breakfast hotcake. Haha.. Tapi bila kita niat nak ubah ke arah kebaikan, insya Allah Dia akan tolong la..Slow2 la...

__________________________________________________________________________
somebody-K somebody Famous = Cooper-K Amilia

“Kau suka makan mekdi eh?”

Mamat nih la…apa ke jenis soalan la dia Tanya waktu aku tengah cuba memerah otak yang dah kering terpusing tak betul ni. Ni tiba-tiba terkeluar McD ni mesti sebab dulu la ni…

“ Haah. Kenape ? kau nak belanja? Boleh, no hal.” Dengan sengih selamba mia menjawab.

Cooper senyum nipis. “ kau tak boikot ke?”

Berkerut dahi mia. “Boikot? Nak kena boikot kenape?”

Lelaki itu menjongket bahu sebelah. “Yela sekarang kan orang melayu boikot American made stuff, sebab dia orang punya kerjasama dengan yahudi yang duk menindas orang islam kat palestin tu and so on,so on.”

“dah kau kerja kat Seven-E tu boleh pulak? American jugak tu kan?”

“Aku kerja situ kejap,bukan beli barang dekat situ..lagi pun aku nak practise stay up malam je.tak kan nak kerja kat kedai mamak tu kut.” Dengan senyum nipis Cooper membalas.

“Kau boikot ke?”

Cooper senyum. “Aku hanya cuba nak elak perkara yang diragui je.daripada buat sesuatu yang mungkin tolong orang menindas saudara seislam kita, baik elakkan , betul tak? Terlalu banyak fakta yang boleh jadi bukti. Perkara-perkara syubha ni lebih elok tinggal daripada buat, tak gitu?”

“ Entah la.” Mia senyum juga.meyandar badan ke kerusi, mood relaks. Mula-mula dulu terikut juga memboikot American stuff ni.tapi in case of fast food, lama-lama dah tak boikot dah.” Kalau dah borak-borak dengan mamat nih, memang hilang segala tension-tension, Entah la kenapa.

“Kenapa?” cooper dah snegih nakal. “ cannot resist Prosperity Burger?”

Mia ketawa. “ Bukan la.”

“Dah tu?”

Gadis di depannya itu menjongket bahu. “Sebab aku tengok majority kerja kat fast food restaurant tu orang melayu. Orang islam. Aku fikir-fikir balik kenapa nak susah assume duit yang kita bayar tu pergi kepada yahudi? Dia orang dah cukup kaya dengan duit rampasan perang. Aku fikir duit yang aku bayar untuk fast food tu adalah untuk bayar gaji orang yang kerja kat restoran tu je. Orang kita juga. Bangsa kita, yang seagama dengan mejoritinya. Tak kisah la kalau orang kata makin ramai beli kat McD, makin untung la dia orang, makin banyak la dia orang boleh buka kedai. For me, it’s a good thing. Lagi banyak peluang pekerjaan untuk kita jugak kan?”
Lama cooper diam.

Mia mengangkat kening. “ Kau rasa?”

Lama baru cooper mengangguk. “Betul jugak. Aku tak pernah pulak terfikir macam tu.”

Mia pula yang sengih nakal. “Kau memang, nama lagi nak jadi doctor, memang la kerja fikir complicated je, tak boleh dah nak simplify your thoughts.”

“Hei…”

“Benda ni bergantung pada setiap orang pendapat lah sebenarnye.” Laju mia memotong. “Betul jugak sebenarnye.”

“Apa yang betul jugak?” berkedut dahi lelaki di depannya itu.

“Kita orang melayu ni la”

“Kenape pulak?”

“Kenape kita suka sangat makan burger fast food? Bukannya sedap sangat-sangat pun. Dan bukannya bagus untuk kesihatan pun. Bagi aku burger yang jual tepi tepi jalan tu lagi best. Sos dia banyak, mayones ade cheese ada siap boleh balut telur la, siap ada tambah letak red beans la.which are good for our kidneys, by the way…” sengihnya panjang pada cooper, teringat slideshow fasal kidney beans yang pernah lelaki itu hantar padanya.Cooper ikut sengih. “Orang Melayu jugak yang buat. Aku rasa kan, kalau kita francais gerai jual burger tepi jalan tu, maunya lingkup semua business fast food lain.”

Cooper ketawa. “gila jauh kau fikir.”

“Betul taw. Dulu waktu aku pergi Melbourne, kagum tengok pak-pak Arab kat sana yang selamba bukak kedai kebab, jadi supplier makanan halal untuk orang Islam. Sebab makanan halal susah nak cari. Even mat-mat salih pun ade je pergi makan kat kedai dia orang. Laku je kedainya. Aku siap jumpa kedai mamak lagi kat sana dengan menu tulis bahasa melayu. Selamba je ada dua tiga buah kedai mamak kat tengah-tengah bandar Melbourne. Dan mat-mat salih yang menyesakkan kedai tu cute je cuba cakap bahasa melayu mase baca menu. Okey je survive. Ni kita orang melayu sendiri kat tanah air sendiri gatal kerja kat kedai omputih. Kita je yang tak reti atau tak berani nak ambil risiko kat negara sendiri. Nak jugak bergantung pada idea-idea orang luar.”

Cooper mengangguk. “Negara kita memang overboard sikit terkena arus globalisasi. Sampai susah nak korek keluar jati diri sendiri. It’s easier to go with the flow yang datang instead of starting something totally new or different….

The rest history....

Sedap memang sedap. Tapi..


p.s: Boikot McD macam boikot Cadbury boleh?Cadbury menjejaskan darah kita. McD menjejaskan nyawa saudara kita.kena istiqamah dlm buat something good..kepada yg nk boikot,teruskan boikot.kepada yg still xnak,biarkanlah.tp jgn pertikaikan usaha org lain dengan tanya mcm2 kenapa tak boikot brg2 lain selain mcd? AT LEAST, kita cuba slow2 drpd x mencuba langsung. Antara nak dgn tidak sahaja...reminder utk diri sendiri dan kwn2 lain..

20140517

17mei

"Manusia berdosa, itu aku.
Manusia takut dosa tapi lakukan juga, itu aku.
Manusia taubat, terbuat, taubat lagi, itu juga aku.

Allah, terima kasih tutup aibku,
dan tak pernah putuskan hubungan aku dengan Engkau
walau diriMu tahu tentang aku yang dulu, sekarang, dan masa depan..

"Still doing the same sin yet you know, it is a Sin. And because of the Sin, it could possibly hit you into the depth of hell. Are you that eager to enter HellFire?" Tears. Allah!

p.s: -Dear Sins, Let’s break up-

p.s: Ramadan will begin on 29th June, inshaAllah. Who's excited?
berlari marathon dari jahiliyah semoga Ramadan kusyuk kembali
Moga sempat bertemu dengan tarikh ini...

20140411

11.4.14

Hati kita jadi keras?
Sebab? Tak pernah bangun Tahajjud.

Suami isteri selalu bergaduh.
Sebab? Tak pernah bangun Tahajjud.

Rezeki tak pernah cukup.
Sebab? Tak pernah bangun Tahajjud.

Jodoh lambat datang.
Sebab? Tak pernah bangun Tahajjud.

Anak-anak jadi degil.
Sebab? Tak pernah ajak bangun Tahajjud.

Lihat, pentingnya tahajud.
Nabi buat sampai bengkak kaki,
kita pula tidur lena sampai berdengkur.

4shared : 

maaf..cenonet sangat..
sila open image in new tab


panjang sgt kan.. tp amik point yg nak disampaikan..
paling paling ade selit satu dua doa yang boleh dihafal dan dibaca

^_^

20140410

#saje

-I’m too insane to explain and you’re too normal to understand-

kadang-kadang manusia itu gemar sendirian
bukan kerana dia mereput forever alone
tapi memang dia sukakan suasana begitu

bersendirian melayan dunia dia
tanpa mengusik sesiapa...
kan!


p.s: aq tahu, buku adalah benda mati.
Namun meluangkan waktu dengan benda mati yang mampu menghidupkan,
jauh lebih baik daripada meluangkan waktu dengan makhluk hidup yang mematikan...

x_x



10.4.14




ustz kata:
Sujud tu indah.
Kita letak anggota paling tinggi ke tanah.
Kita puji Allah maha tinggi.
Saat tu kita paling dekat dengan Allah..

20140408

8.4.14

Hanyutkan airmata dalam mimpi.
Andai esok kau terjaga,
kau cuma berkata.

Oh, itu cuma mimpi


20140406

6.4.14

ustz ade cakap
kenapa kita mesra dan senang dgn orang tertentu
ade jugak kita tak selesa dan tak mesra sangat

sebab menyenangi
mungkin nama kita sentiasa terzahir dalam doa dia
atau namanya sentiasa dikenang dalam doa kita

kalau dah rasa jauh sgt dgn sahabat
banyakkan doa untuk dia...
mintak dengan Allah agar dieratkan ikatan ukhuwah

indahnya hidup berlandaskan Islam
saling kenang mengenang dalam doa
samada masih hidup atau sudah tiada
kan.. ^_^

20140405

5.4.14

*bila tgk akhowat tu dok retweet abg die punye tweet..aq taw die rindu..

Tidak ada kematian yang lebih mulia selain daripada meninggal pada hari Jumaat
dan mati dalam keadaan bersujud padaMu Ya Allah..
indah bahagian arwah..

Macam mana sayang pun kita dekat dia ,
ALLAH SWT lebih sayangkan dia .
tak ada siapa pun dapat menandingi kasih sayangNYA..

Takziah buat keluarga arwah
kematian mengingatkan kita yang hidup dekat dunia ni cuma sementara.

Semoga mereka yang ditinggalkan dipinjamkan selautan kesabaran...
ikhlaskan lah pemergian arwah walaupun sangat tak mudah..


innalilla hiwainnailaihira'jiun aidilirman
 4-4-14

20140404

4.4.14

kasutmu
tak sama dengan kasutku

kasutmu biru
kasutku pink

pernah dirimu cuba sarung kasutku?

ustaz cakap
mata kita ada dua
satu untuk tengok kebaikan orang
satu untuk lihat kekurangan diri sendiri

tapi ramai yang sibuk lihat aib dan kekurangan orang lain
sebab takde masa nak tengok aib sendiri

mari sarung pelbagai kasut
biar kita lebih empati
sekian.kisah kasut


*cnp*
Indeed, duduk dalam pelbagai kasut yang pelbagai saiz.
Baru tau bezanya kehidupan.kita atas dunia ni mcmana.
Cuba selam dan faham. Bukan serang dan canang.

Indeed.terai pakai kasut orang tak kira saiz,jenis atau warna
tak kenal maka taaaaa taaruf... x_x

20140309

9th march

✈️ ✈️ ✈️ ✈️ ✈️ ✈️ ✈️✈️ ✈️ ✈️ ✈️ ✈️ ✈️  ✈️ ✈️ ✈️ ✈️ ✈️ ✈️ ✈️ ✈️ ✈️ ✈️ ✈️ 

-"Titanic, a ship that will never sink.
-MAS, the safest plane"

And when Allah say Kun Faya Kun,

-"the titanic sinked, MH370 missing"

p.s: 
The mystery of MH370 , The haze , No rain No water..
Ada hikmah disebalik semua ini..
Innalillah hiwainna ilaihiraji'un .Hoping for the best condition of MH370 and may Allah ease the process of searching them...Seribu satu persoalan tentang aircraft MH370..

#KeepPrayForMH370

20140308

8th march

UAI kongsi 1 Hadis dr Rasulullah SAW
'bahawasanya akan datang suatu zaman menimpa umatku
di mana orang yg benar dianggap dusta dan orang yg berdusta dikatakan benar'
...................................................................................................................................................................

*Court date dah set
- Expect to lose
- Ask a pawn to resign
- Set PRK
- Lost trial
- Public screams "Conspiracy!!"
- ????
- profit
*Well played sir...well played..
*character assasination


.........................................................................................................................
..........................................
p.s: "the Palace of Justice is a beautiful palace, but there is no justice found in it."

Fitnah semanis gula pun kalau ditabur, tetap melekit dan bersemut
ni la zaman fitnah dajjal!!  x_x

20140307

7th march



saya tulis keburukan kawan atas pasir..
saya tulis kebaikan kawan atas batu..
kerana air laut boleh menutup pasir..
tetapi air laut tidak akan sesekali menutup batu..
dan akan kekal selama nya.

.................................................................................................................................................................................................
p.s  : Orang muslim yg mendoakan temannya secara diam-diam,akan disambut malaikat dengan berkata 
       : SEMOGA UNTUKMU JUGA - HR . MUSLIM-
p.s  :Salam Jumaat and may Allah bless us. Amin. Have a great day ahead ^_^





20140306

6th march

Selawat Arzaq

ALLAHUMMA SALLI’ALA SAIYIDINA MUHAMMAD
SOLA-TAN TU’AS SI-‘UBI HA ALAIY-NAL AR-ZAQ
WA TU HASSINU BIHAA, LA-NAL AKHLAQ
WA’ALA ALIYHI WASSOHBIHI WABARIQ WASSALLIM

yaAllah rahmati penghulu kami Nabi Muhammmad..
dengan berkatnya engkau luaskanlah rezeki kami..
dan dengan berkatnya.. muliakan lah akhlak kami..
dan juga rahmati keluarga dan para sahabatnya..

p.s:
dari TANYALAH USTAZ
ke halwa telinga
mudah-mudahan dimurahkan rezeki kepada yg mendengarnya..AMIN 
moga bermanfaat :)

*Kalau pandang dari sudut islam.
Jerebu dan masalah air ni kira Allah turunkan bala kecil.
Ditarik sebentar kesenangan serta keselesaan
'Allahumma Inzil Alaiya Sobran'

20140305

5th march

A: Pandang atas pandang lama lama. Nampak kosong tapi penuh dengan isi.
B: pandang atas nampak awan,tapi disitulah ceritera sebuah kehidupan.
A: Pandang dan terus pandang. Pandang dengan mata hati, mata jadi buta.
B: pandang dengan mata hati mata jadi buta..pandang dengan pengalaman hati akan gembira
C: mata hati tidak pernah berdusta..
A: Tapi kalau hati sudah mati. Dusta dan kebenaran dah tak dpt di bezakan


p.s
It was a short conversation between a,b n c
"Soon the flowers will bloom, grief will depart and happiness will prevail."

20140302

2th march

Semuanya berlaku dengan perancangan dan takdir Allah
tapi post lagha tu pilihan & kecuaian diri sendiri
Allahu..
reratus entry! 
banyak yg sia-sia
kadang2 tersedar,kadang2 hanyut.
Newsfeed entry dulu isinya sangat duniawi.
Hish.
*Tuang clorox*

ustaz 'I': jangan pernah biarkan hati kita kosong dek kerana dunia...
lagha mana pun kita atas bumi ni.solat on time...al-quran mesti baca.
lepas layan runningman buka lah pulak ceramah agama ye..

A: Headshot direct Y_Y

p.s
enough for lagha 
revert to draft
gunakan utk manfaat ramai. pesan utk diri dan semua

20140301

1th march

something to calm my mind


a very deep
dari HALAQAH
ke halwa telinga
really soothes my heart
manis rasanya
terasa syahdu T_T

20140225

25th feb

Kawan aku kata. Kalau nak tau hati kita dekat siapa cuba ah ingat balik

Bila gembira kita rasa nak cerita dekat siapa?
Bila sedih kita harapkan siapa yg ade dengan kita?
Bila dengar cerita lawak kita nak cerite balik dekat siapa?
Senang kata.Setiap apa yang berlaku.Kita akan teringat dekat siapa?

So.Aku terfikir. Kalau teringat someone tu je.
Maknanya hati kita takdek dekat Allah lah. 
Maknanya kita belum cukup mencintai Allah.

Sebab kalau hati kita dekat Allah. 
Semestinya bila gembira kita ingat Allah. 
Bila sedih kita perlukan Allah dengan kita.

p/s : K. Headshot dari pelbagai arah 
x_x (ms)

20140223

23th feb

diam bukan bererti tak peduli
tak tegur tak bererti sombong
Tak contact pon bukan bermakna melupakan
Aku diam bukan makna aku lupa
Biar doa yang menjadi penghubung antara kita
Adakalanya "Diam" itu lebih indah
Cukup aku & Allah tahu

Kadang-kadang, orang tu bukan sombong 
cuma mcm takde idea nak borak ape
So dari jadi annoying, baik diam je
tp mcm annoying jugak.. Kan...heee

to all of my friends
kalau aku tiba-tiba sombong tahap mahkota dewa,
mohon hentak aku berjemaah.
i really meant it

n Maaf jika aku lupa cara mengucap kata, dan banyak diam

p.s: Kerana hidup ini bukan paksaan, maka... 
orang datang saya sambut. Orang pergi saya tak halang... 

p.s: sahabat fillah, moga persahabatan yang terjalin di dunia ini dikekalkan hingga ke Akhirat ye. 
Uhibbuki fillah..!! ^_^

20140218

18th feb

Apabila ada sahabat2 yang post ilmu akhirat,janganlah kamu berkata ..

"Oh.. dia sendiri pun tak amalkan , ada hati nak tegur orang" atau..
"Oh.. dia dulu pun mcm tu , nak tunjuk baik plak sekarang.." atau..
"Oh.. dia pun tak tutup aurat,tak solat,ada hati nak ubah kan orang."

Janganlah kita tengok siapa yang menghantar..tengoklah apa yang dia hantar..dia tak amalkan, 
kita amalkan.. dia tak nak jadi baik,kita jadilah baik.., dia tak nak berubah,kita lah berubah.

Jangan sibuk menilai dosa orang lain.. 
dosa kita sendiri pun tidak tertanggung. 
Istiqomah dan muhasabah lah diri kita bersama2..

 #cp

20140217

17th feb

Official vid..

Wahai sahabat semua Kita adalah hambaNya
Jadi mari kita Berzikir kepadaNya

La ilaha illallah La ilaha illallah
La ilaha illallah Muhammadur Rasulullah

Bangun pagi amal zikir ini
Mudah-mudahan bertambah rezeki
Subhanallahi wa bihamdihi
Subhanallahil 'adzim

5 kali satu hari
Jangan tinggal walaupun sekali
Solat & Al-Quran pelindung diri
Allah sayang kita tenang hati

أَلاَ بِذِكْرِ اللّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ 
Dengan mengingati Allah hati kita kan tenang
Mari kita semua basahi lidah
Dengan berzikir kepada Allah Yang Maha Esa

Subhanallah
Alhamdulillah
Allahuakbar
La ilaha illallah

p.s: lagu penenang..the lyrics so catchy n Inspire to zikir...KAN.. Jom ah ZIKIR!! ^_^

20140214

14th feb

muslimah itu
terkadang gelak tak henti-henti
terkadang juga minum berdiri
terkadang sebelum tidur terlupa baca doa dan ayat kursi
terkadang pakai stoking mula dari kaki kiri
terkadang aci redah sarung kasut orang lain tanpa di sedari

muslimah itu
terkadang gembira sampai terlompat terkinja sambil senyum tayang gigi
terkadang air mata menitis laju tak terperi
terkadang rasa lemah sampai tak mampu nak bangun-bangun lagi
terkadang rasa marah menguasai diri
sampai rasa nak lempang orang tu laju-laju without mercy

muslimah itu
adalah manusia biasa
yang tak lari dari segalaa perasaan sebagai manusia
yang tak lari dari segala macam ujian dan pancaroba
yang tak lari dari perasaan lemah tak bermaya
yang tak lari dari buat khilaf salah dan dosa
kerana apa?
kerana dia juga manusia biasa

This is for those who always said..
"Pakai tudung tapi    .......  "
wehh..Berhentilah menilai..
kbai^_^

20140203

3th feb

p.s: 10 sharing dr ustz yg deep gle.. (berpesan-pesan) ^_^

*Solat bukanlah "tayar ganti' yang anda tarik keluar ketika dilanda masalah, 
tapi ia adalah 'stereng' yang menunjukkan jalan benar.

*Maka, kenapa cermin depan kereta begitu besar dan cermin pandang belakang begitu kecil? 
Ini kerana masa lalu kita tidak begitu penting seperti masa hadapan kita. 
Maka, pandanglah ke hadapan dan majulah.

*Persahabatan ibarat sebuah buku. 
Ia mengambil masa yang sedikit untuk dibakar, 
tapi bertahun-tahun untuk ditulis.

*Semua perkara dalam kehidupan ini hanyalah sementara. 
Jika ia berjalan dengan baik, nikmatilah, ia takkan kekal lama. 
Jika ia berjalan dengan teruk, jangan sedih, ia juga takkan kekal lama.

*Kawan-kawan lama adalah emas. Kawan-kawan baru adalah berlian. 
Jika anda mendapat sebutir berlian, jangan lupa emas tersebut 
kerana untuk memegang sebutir berlian, anda sentiasa memerlukan tapak emas.

*Acapkali, ketika kita hilang harapan dan berfikir 
inilah pengakhirannya,ia hanyalah liku, bukannya penamat! 

*Apabila Allah swt menyelesaikan masalah2 anda, 
anda percaya memiliki kemampuan. 
Apabila Allah swt tidak menyelesaikan masalah2 anda, 
DIA percaya akan kemampuanmu.

*Seorang yang buta bertanya kepada seorang lelaki bijaksana 
"Bolehkah ada sesuatu yang lebih teruk berbanding kehilangan penglihatan? 
" Dia menjawab, "Ya, kehilangan visi anda! "

*Ketika anda mendoakan org lain, Allah swt mendengar kepada anda dan merahmati mereka; 
kadang kala apabila anda selamat dan bahagia, ingatlah bahawa seseorang telah mendoakan anda.

*Rasa bimbang tidak menghilangkan masalah hari esok, ia menghilangkan kedamaian hari ini.

20140201

1th feb

if you respect me then I'll respect you back
but if you give me @#$%^& and 
I'll give you a million @#$%^ in return
No hard feeling (hmm tp acah je)

Nak tegur orang pun ada caranya. KAN
Jangan main terjah sesuka hati kita je. KAN 
Kita kena jaga jugak aib dia. KAN 
Tegur bilhikmah

Terlalu banyak untuk diperkatakan. 
Untuk diceritakan. 
Untuk diluahkan. 
Dan semua itu, 
terlalu banyak untuk disatukan menjadi perkataan

Kekadang terpikir jugak, patut x aq buat bio. 
" sila hentam saya. "
- Heh x_x -

Untuk hati merasa tenang.... Tenangkan hatiku ya Allah 





















p.s: Mempertebal kesabaran dan mempertipis rasa amarah
'Allahumma Inzil Alaiya Sobran' 
 -Anon.




20140126

26th

that @#$%^&* feeling-
when you have a lot of

simpan
simpan
SIMPAN

pendam
pendam
PENDAM

and you really wanna explode
but you can't

"setia pada perasaan yang sama untuk 5 tahun"
ahh.. itu bukan setia..
cuma tak bisa jumpa jalan untuk melupakan.

bila dah biasa hidup sendiri-sendiri..
luka dah jadi macam adik kembar
sampai annoying macam mana pun kau takkan berpisah

p.s:walaupun dua baldi dettol kau telan..
kenangan mmg kotoran degil!!!

* via-mobile..

20140122

22th

Satu peluru hanya boleh menembusi satu kepala, 
tapi satu penulisan mungkin boleh menembusi jutaan kepala.
Tulislah kerana-NYA

Kita menaip guna tangan 
Menulis lah dgn 
Perkataan yg baik 
sebab
Di akhirat 
Tangan kita ini akan berbicara 
Segala perbuatan kita 
Baik atau buruk

p/s: cc: my little brother Hakim
slmt hari keputraan hadik.. ^_^
officially 16th..
May Allah bless u with the best of Imaan n the best of Health 
InsyaAllah

20140118

18th

Ukhuwah.
Sometimes manis kalah madu.
Sometimes perit kalah pahitnya peria campur panadol.

"Tegas Bukan Bermakna Tiada Hati ,Tapi BERHATI - HATI .."

p.s: Saat paling sukar dalam hidup 
adalah saat untuk membangkitkan semula 
Roh Juang yang kian rebah ..

#HowIwishKitabolehokaymacamdulu

20140112

12th

Limited connection??
Do we only 'connect' when we need Our Providers service & then forget?

#Think/Reflect/Act

May Allah guide us all!!

p.s: I choose to feel good, 
I choose peace and All is well

20140111

11th

Kadang2 niat kita saloh...
kita baca quran lebih kepada nak khatam cepat 
drpd amik ibrah atau pengajaran drpd maksud nya..

Allah xtanya berapa juzuk kita habis setiap hari, 
tp apakah kita hayati apa yg tertulis dlm al quran.

Baca quran bukan satu perlumbaan dong...!

p.s: we need to read and heed
kalu dop ibarat baca surat khabar..habis baca tutup dan letak tepi dinding

p.s: manfaat kan lerr gadjet tuhh...
Rugi kalau smartphone kemain canggih tapi takde app Quran..

*berpesan-pesan ^_^

20140106

6th

Sahabat, macam mana nak hilangkan `Riak?”

“Buang ‘AKU’ dalam hati”

Penjelasan : Jika hati merasa, “Aku buat itu, Aku buat ini”

Buanglah ‘Aku’, Maka sebutlah :

“ALLAH yang beri aku kekuatan untuk buat itu dan ini. Tanpa ALLAH siapalah Aku”.

p.s : nak jadi baik itu mmg susah tahap dewa! 
Tapi nak jadi jahat, petik jari beb...
salute those who struggle to change. 
Because its never easy.

p.s: Dosa, menggelapkan hati.
Jadi susah nak buat benda baik. 
Istighfar. Moga Allah ampun

20140102

smile ^,^

Apabila kita dalam kesusahan, kita akan nampak ada dua golongan..

-Golongan pertama: orang2 yang mampu memberi kata2 simpati selepas itu meninggalkan kita macam tu je..

-Golongan kedua: orang2 yang berusaha menolong kita walaupun diri mereka sendiri dalam kesusahan..

conclusion:
ucaplah terima kasih kepada kedua2 golongan yang telah hadir ketika kau dalam kesusahan..
Kerana golongan pertama mengajar kau tentang sabar dan tidak putus asa..
golongan kedua pula mendidik kau supaya kau membantu orang lain yang dalam kesusahan..

"Allah tidak akan mencipta sesuatu perkara itu dengan sia2"

p.s: Kenapa dengan perasaan tu?
~hati yang berbolak balik~

20140101

2014

Assalamualaikum 2014..
so thankful to Allah that i'm still breathing till now
semoga Allah panjangkan umur ibuayah and my sibling..
aamin

p.s :Buang Yang Keruh, Ambil Yang Jernih.
Maaf Dan Memaafkan