20151216

16 Dec

jangan kecam
cuma rindu...cume nak taip je...

semalam genap 100 hari pemergian arwah ibu ke rahmatullah.. Ada yang kata rasa sekejap , baru 100 hari je pun.. tapi bagi aku sebenarnya bagai bertahun -tahun aku tak menatap wajah & memeluk ibu... Rindu nya , hanya Allah yang tahu...

Setiap kali aku rase design sangat susah.. aku akan belek folder family dan tengok gambar ibu dan setiap kali itulah aku akan menangis seperti anak kecil.. Aku tahu memang tak elok meratap & menangis mengenang orang yang dah takde, tapi bagi aku hanya itu je cara untuk aku lepaskan rasa rindu pada ibu.. cuma itu.. kemudian aku akan pasang ayat ayat quran dan sedekah alfatihah bebanyak untuk ibu supaye aku boleh tenang balik...Dan lepas menangis aku akan rasa lega , perasaanya seperti baru je lepas bersembang dengan ibu.. Jauh di sudut hati , aku tahu ibu dapat mendengar doa aku untuknya..

Jujurnya aku tak dapat gambarkan perasaan aku setiap kali balik ampang tanpa ibu di rumah.. Rasa sayu , kosong , sunyi walaupun ketika kami adik beradik berkumpul bersama , suasana itu tetap tak sama ketika ibu ada.. pedih okey perasaan tu... dulu sebelom ibu dibedah kali ke 2 mase ibu boleh bercakap sikit-sikit..ibu panggil semua orang adda.. panggil ayah adda.. panggil along adda..panggil angah adda.. semua adda..perasaan aku mase tu tak tahu nak cakap macam mane...aku rase macam sedih je kenapa ibu panggil n ingat nama adda je...aku jadi takot dan risau dan aku akan terus pergi ke  ibu peluk ibu dan cium pipi dia berkali kali...sekarang panggilan tu macam terngiang-ngiang kat telinga ni..

hujung tahun ni nak pindah dah..5tahun duduk desa pasifik ampang..dulu masuk kesana bersembilan.. sekarang keluar berlapan..macam macam kenangan dekat ampang tu.. ibu x sempat nak rasa duduk rumah baru...rumah yang kite orang adik beradik design.. rumah yang ibu dah siap deco kan dalaman dia..rumah yang ibu idam idam kan duduk dengan ayah bersama cucu-cucu ibu bile ayah n ibu bersara..

sebenarnye sem ni rase macam susah sangat..rase macam design kali ni susah sangat..
susah nak proceed..idea stuck..model tergendala..material payah carik..malas besar sangat.. aku rase mutabaah amal adalah yang kurang tu sampai rase hidup mendatar je takde upside down..futur..macam air teh susu yang tak begitu pekat tu nampaknya. Lesu juga iman..hmm dan sedar yang dah hilang satu nikmat paling berharga yang tiada ganti iaitu doa seorang ibu..

Pada korang yang masih mempunyai ibu & ayah , hargailah setiap detik yang ada untuk meluangkan masa bersama mereka.. Percayalah korang tak dapat bayangkan rasa rindu yang aku tanggung sekarang, hanya untuk menatap wajah seorang wanita bergelar IBU...









*maafkan saya sebab selalu bicara pasal ibu dan rindu..maaf n doakan saye ye*

No comments:

Post a Comment