20110809

Tazkirah Selasa

ramadan ke-9...saje je nak bagi tazkirah jap...renungkan lah..



tudung tak wajib pakai pon lah!
salam.sape yg bace post ni msty cakap "huh??!! btoi ker?" "biar bena"
"benda x wajib jd wajib".

ape tu?i give some exmple..amek wudhuk tu x wajib pon, tapi bila tiba mase nak sembahyang, amek wudhuk tu jd la wajib. same goes to tudung. pakai tudung xwajib pon, tapi bila berhadapan bukan muhrim, jadi la wajib. pakai pin tudung xwajib pon,tapi untuk elak nampak rambut, kena la pakai. pakai stokin xwajib pon, (dak ostel benci benda nih) tapi kan sayang,sebab nak tutup aurat bila kuar jengjalan, jadi la wajib. simple kn...

Mereka yang mengatakan statement “Alaah! Perempuan Pakai Tudung Pun Perangai Buruk!”, Sebenarnya, akhlak andalah yang rosak. Malahan ditambah dengan satu lagi kerosakan, iaitu kerosakan minda dan jiwa. Anda sebenarnya telah memperlekehkan hukum Allah. Anda juga telah memperlekehkan insan yang sedang berusaha mentaati perintah Allah (dalam bab tutup Aurat). Apakah anda perasan bahawa anda sudah lebih baik berbanding insan yang menutup aurat tersebut apabila anda berani melafazkan kalimat keji seperti itu, sedangkan anda sendiri membiarkan aurat anda terbuka?! Kenapa anda mencerca insan yang berusaha untuk memakai pakaian yang disarankan oleh Allah? Apakah pakaian anda sudah lebih baik berbanding apa yang telah Allah tetapkan? Anda mahu lawan Tuhan?


Adik : ish kakak ni..
Kakak : oit nape pulak boboy nie?
Adik : kakak tu tengok la pakai mcm mane?
Kakak : why?tak lawa n sweet ke?
Adik : sweet mendenye,baju ketat ,seluar pendek n rambut tu,da rupa macam dah kena tumpah air karat je (perang)
...Kakak : alaa adik nie,kan panas nie jadi akk pakai la yg pendek dan ketat cikit,kasi sejuk bagi angin masuk.rambut ni lawakan fesyen sekarang taw.
Adik : kak,kat tempat sejuk pun akk pki mcm ni kat tempat panas pun akk mcm ni,tak de beza nye,
Kakak: yang boboy bising sangat nape nie?
Adik : boboy tahu boboy lagi kecik dari akk,tapi boboy sayang akk,biarlah akk panas kat dunia nie sikit,boboy tak nak akk panas kat akhirat,kakak adalah tangunggjawab boboy jugak,aurat kakak tuu lagi elok ditutup,selamat ayah dengan boboy nanti,lagi satu rambut tu tak lawa langsung kak,baik semula jadi lagi sweet taw,ciptaan Allah the best.
Kakak: mmmm.......



?? andai kita tidak menjaga aurat kita dengan baik,maka ia akan meyusahkan orang sekeliling kita juga diri kita(^^,)

Seorang Inggris dtg ke seorang Syaikh & bertanya,
"Knp dlm ISLAM wanita tdk boleh jabat tangan dgn lelaki?"
Syaikh mnjawab, "Bolehkah kamu berjbat tangan dgn Ratu Elizabeth?"
Si Inggris mnjawab, "Oh tentu tdk boleh! Cuma org2 trtentu aja yg boleh brjabat tangan dg Ratu.''
Syaikh trsenyum & brkata, "Wanita2 bgi kami (kaum muslimin)
adalah para Ratu & Ratu tdk boleh berjabat tangan dg lelaki yg bukan mahram baginya."

wanita adalah PERHIASAN, disimpan dalam laci, kemudian dikunci,
disimpan dalam almari, kemudian almari itu dikunci,
dan almari itu ada didalam kamar, kemudian kamar itu dikunci,
kamar itu berada didalam rumah, kemudian rumah itu pun dikunci,
dan rumah itu ada pagarnya, kemudian pagar pun dikunci, dikunci, dikunci,
dikunci, dan dikunci, dan pemilik kunci itu adalah SUAMInya kelak

No comments:

Post a Comment